پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

بحرین پس از انعقاد تفاهمنامه امنیتی با رژیم صهیونیستی علیه ایران، نخستین نشست سیاسی مشترک با این رژیم را در سرزمین‌های اشغالی برگزار کرد.

مقامات بحرین و اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، روز سه‌شنبه، عبدالله بن احمد آل خلیفه، معاون وزیر خارجه بحرین با انتشار تصاویری حیرت آور و شوکه‌کننده در توییتر، از ملاقات غیرمتعارف خود با همتای اسرائیلی‌اش خبر داد. این ملاقات در سواحل فلسطین اشغالی، در شرق دریای مدیترانه صورت گرفته است. تصاویر منتشر شده در توییتر، معاونین وزرای خارجه بحرین و اسرائیل را در آب و در حال شنا و غواصی کنار یکدیگر نشان می‌دهد.

اگرچه سیاست نظام آل خلیفه برای عادی‌سازی‌ روابط بحرین با رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر به امری غیرقابل انکار تبدیل شده اما انتشار تصاویری از تفریح ۲ مقام بحرینی و اسرائیلی در سواحل فلسطین اشغالی، آن هم درحالی‌که تنها چندین ‌ماه از جنگ غزه و شهادت بیش از ۲۰۰ شهروند فلسطینی می‌گذرد، واکنش تند افکار عمومی و رسانه‌های جهان عرب را به‌دنبال داشته است.

دیپلمات بحرینی در کنار انتشار این تصویر جنجالی در صفحه توییتر خود نوشته است: «مایه خوشحالی است که تجربه غواصی در آب‌های مدیترانه به همراهی یک دوست را داشتم؛ ما فرصتی نادر برای پیگیری دیپلماسی در زیر آب را مغتنم شمردیم.» در مقابل آلن اوشبیز، معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز با انتشار تصویری دیگر از تفریح مشترک خود با همتای بحرینی در توییتر نوشته است: «شریک در صلح و رفیق در غواصی!» علاوه بر اینها، صفحه توییتری «اسرائیل به زبان عربی» که ازجمله تریبون‌های رسمی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی به‌حساب می‌آید نیز تصاویری متفاوت از ملاقات «زیر آبی» میان مقامات بحرین و اسرائیل منتشر کرده؛ امری که نشان می‌دهد این برنامه در چارچوب روابط رسمی و دیپلماتیک میان تل‌آویو و منامه، با حضور تیم رسانه‌ای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

وزارت خارجه بحرین ساعاتی پس از انتشار این تصاویر و شکل‌گیری موج گسترده‌ای از انتقادات و حملات علیه نظام آل خلیفه در شبکه‌های اجتماعی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد؛ عبدالله بن احمد، برای اجرای «ماموریتی دیپلماتیک»، سفری ۴ روزه به سرزمین‌های اشغالی دارد. براساس این بیانیه، بن احمد قرار است علاوه بر همتای خود با یائیر لاپید، وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی و همچنین اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور این رژیم ملاقات داشته باشد. این در حالی است که پیش از بن احمد و از روز یکشنبه، هیأتی دیپلماتیک و امنیتی از منامه برای برگزاری نخستین نشست کمیته مشترک بحرین-اسرائیل عازم تل‌آویو شده و همزمان با سفر بن احمد در سرزمین‌های اشغالی حضور دارد. شبکه الجزیره با اشاره به این موضوع گزارش می‌دهد؛ از آنجا که نام بن احمد در لیست هیأت بحرین برای شرکت در کمیته مشترک با اسرائیل قید نشده، روشن نیست او دقیقا با چه هدفی به‌طور جداگانه از هیأت یاد شده به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. عبدالله بن احمد، معاون وزیر خارجه بحرین پیش از این نیز در شهریورماه سال گذشته، سفری محدود و غیررسانه‌ای به تل‌آویو داشته؛ سفری که توافق عادی‌سازی‌ روابط بحرین و اسرائیل به فاصله کمتر از یک هفته پس از آن منعقد شد. روزنامه القدس العربی با توجه به نقش محوری بن احمد در روابط منامه و تل‌آویو پیش‌بینی کرده این سفر می‌تواند مقدمه‌ای برای ملاقات رسمی وزرای خارجه دو طرف باشد.
 

بحرین و اسرائیل؛ بیش از ۲ دهه روابط پنهان

گزارش‌های متعدد رسانه‌های معتبری همچون واشنگتن‌پست و یا الجزیره نشان می‌دهد که بحرین نیز همانند امارات، سال‌ها پیش از عادی‌سازی‌ رسمی روابط خود با رژیم صهیونیستی، تماس‌های سیاسی و امنیتی محرمانه‌ای را با این رژیم آغاز کرده بود. این در حالی است که بحرین براساس مواضع رسمی این کشور، یکی از مخالفان توافق صلح اوسلو میان اسرائیل با مصر و اردن در دهه ۱۹۹۰ میلادی به‌حساب می‌آمد.

براساس اطلاعاتی که سال گذشته در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، نخستین ملاقات مقامات عالی رتبه منامه و تل‌آویو در سال ۲۰۰۷ میان خالد بن احمد و تسیپی لیونی، وزرای خارجه وقت بحرین و اسرائیل در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفته است. خالد بن احمد همچنین در جریان آن سفر به‌طور غیررسمی در کنفرانس سالانه یهودیان آمریکایی شرکت کرده و از ضرورت صلح میان اعراب و اسرائیل برای پایان دادن به بحران فلسطین سخن گفته است. او در سال ۲۰۱۱ حادثه حمله به سفارت اسرائیل در قاهره توسط انقلابیون مصر را به‌شدت محکوم کرده است؛ اما ۲ سال پس از دیدار بن احمد با لیونی شمعون پرز، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی با حمد بن عیسی، پادشاه بحرین باز هم در نیویورک و در حاشیه مجمع سالانه سازمان ملل ملاقات می‌کند. روزنامه هاآرتص تماس‌های محرمانه رژیم صهیونیستی با بحرین را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های جانبی روابط طولانی مدت اسرائیل و امارات به شمار آورده است؛ روابطی که سرانجام برای نخستین بار پای صهیونیست‌ها را به جزیره العرب در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس باز کرد.

علاوه بر اینها، اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس طی سال‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که پادشاه بحرین در ملاقات‌های بین‌المللی با افتخار از روابط خود با شخصیت‌ها و سازمان‌های اسرائیلی سخن گفته است؛ برای مثال، او در ملاقات سال ۲۰۱۲ با سفیر آمریکا در بحرین از روابط مستقیم خود با نمایندگان سازمان موساد به‌عنوان یکی از امتیازات سیاسی خود نام برده است. حمد بن عیسی همچنین در این ملاقات خواستار برقراری هرچه سریع‌تر روابط رسمی میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی شده است. جالب آنکه سفیر وقت آمریکا در پاسخ به پادشاه بحرین، شرایط سال ۲۰۱۲ را برای اتخاذ چنین تصمیمی نامناسب توصیف کرده است.
 

اتحاد علیه ایران

منامه همواره هدف از برقراری روابط عادی با رژیم صهیونیستی را مقابله با تهدیدهای ایران عنوان می‌کند؛ ادعایی که البته از سوی بخش عمده رسانه‌های عربی، صرفا بهانه‌ای نامشروع برای عبور از مهم‌ترین خطوط قرمز جهان عرب و اسلام در مسئله فلسطین به‌حساب می‌آید. در همین زمینه، هیأت دیپلماتیک بحرین که برای شرکت درکنفرانسی مشترک به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، روز یکشنبه تفاهمنامه‌ای امنیتی را با اسرائیل برای اجماع علیه ایران به امضا رساند. البته بندهای این تفاهمنامه، تنها بیانگر همکاری‌های دوجانبه برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه است و دست‌کم در متن رسمی و منتشر شده آن، خبری از اقدامات امنیتی علیه کشور ثالث نیست. این تفاهمنامه در رسانه‌های عربی و عبری با عنوان «مقابله با ایران در نبرد فکرها» شناخته می‌شود.

روزنامه یدیعوت احرونوت به نقل از برخی منابع آگاه در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی می‌نویسد: اسرائیل از هر ابزار و امکاناتی برای دسترسی به اطلاعات مرتبط با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران استفاده می‌کند. این روزنامه پیش‌بینی کرده که تفاهمنامه مذکور، مقدمه‌ای برای همکاری‌های رسمی سازمان‌های اطلاعاتی بحرین و اسرائیل علیه ایران باشد. تمام اینها در حالی است که بحرین برخلاف امارات، به‌دلیل ظرفیت‌های اقتصادی بسیار محدود، حتی قادر به تعریف منافع مشترک از طریق همکاری‌های مالی و تجاری با رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته نبوده است.

کد خبر 620412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    حالا این عربهای حاشیه خلیج فارس که با صهیونیستهادست دوستی دادن به هیچ عنوان مردمی نیستند. فقط شایدبه اندازه انگشتان دست با اسرائیل پیمان بستن